Dry needling is een moderne westerse manier van weefselstimulatie op triggerpoints en triggerzones met een solide acupunctuurnaald. Dit houdt in dat deze niet snijdend is en er geen vloeistoffen in gespoten worden. Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook pijn en functie beperkingen in een gewricht of ledemaat kan veroorzaken. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze een oorzaak kunnen zijn van uw klachten. De behandeling werkt op deze specifieke punten in de spieren en is geen ‘energie’ behandeling. Dry needling wordt onder andere gebruikt om de lichaamseigen pijndempingssystemen te stimuleren en de triggerpoints te deactiveren zonder medicatie zodat u beter en pijnloos kan bewegen.

Dry needling is geen klassieke acupunctuur.

Wat kunnen triggerpoints veroorzaken

• Acuut moment – bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel.
  • Chronisch – bijv. door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/KANS.
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij gips, brace of een sling.
  • ’Slappe’ ligamenten in bijv. enkels en/of knieën.
  • Psychologische factoren, zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen, instabiliteit en/of verschillen in beenlengte bijv. na een botbreuk of operatie.

Triggerpoints kunnen zich uiten door:

• pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Napijn:

Dry needling kan napijn geven in de vorm van pijn en stijfheid. Door de oefeningen te doen die uw therapeut u mee geeft herstelt dit in 1-2 dagen.

Kosten

Dry needling is onderdeel van de fysiotherapeutische behandeling, bent u verzekert voor fysiotherapie dan heeft u geen extra kosten aan deze behandeling.

Dry needling wordt binnen de praktijk Fysiotherapie Overschie toegepast door Isolde Briel