Wat is Dry Needling?

Dry needling is een moderne westerse manier van weefselstimulatie op triggerpoints en triggerzônes met een solide acupuntuurnaald dit houd in dat deze niet snijdend is en er geen vloeistoffen in gespoten kunnen worden.

Sinds 2007 is Dry needling in Nederland opgenomen binnen de fysiotherapie en in het beroepsprofiel van de KNGF. Dry needling is dus geen klassieke acupuntuur.

Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren: zogenaamde ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.

Dry needling wordt onder andere gebruikt om de lichaamseigen pijndempingssystemen te stimuleren en de triggerpoints te deactiveren zonder medicatie.

Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Wat kunnen triggerpoints veroorzaken

•Acuut moment – bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel.

•Chronisch – bijv. door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/CANS.

•Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij gips, brace of een sling.

•’Slappe’ ligamenten in bijv enkels en/of knieën.

•Psychologische factoren, zoals stress en depressie.

•Voetafwijkingen, instabliliteit en/of verschillen in beenlengte bijv. na een botbreuk of operatie.

•Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak

Triggerpoints kunnen zich uiten door:

•pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’

•bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten

•verminderde kracht in de betrokken spier(en)

•pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen

•tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Dry needling is dus niet hetzelfde als acupunctuur.

Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet. Die blijven daar enige tijd zitten en hebben invloed op de ’energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld.

Wat doet de fysiotherapeut

De fysiotherapeut doet eerst een intake om uw klachten in kaart te brengen. Hoe ze zijn ontstaan en hoe lang u deze al heeft.

Daarna zal de fysiotherpeut u lichamelijk onderzoeken op bewegingsstoornissen en zal bepalen welke spieren bij u de klachten kunnen verklaren, met de daarbij horende pijn.

De fysiotherapeut kan de triggerpoints opsporen door in de spier te voelen en de herkenbare pijn op te wekken.

Als de fysiotherpeut de herkenbare pijn gevonden heeft kan zij er voor kiezen om Dry needling toe te passen.

Vaak zitten er meerdere triggerpunten bij elkaar en zal de fysiotherapeut door gaan tot er minder of geen punten meer te vinden zijn.

Als de fysiotherapeut een triggerpoint aanprikt zal de spier een twitch geven. Dit is een samentrekking van de spier op soms alleen lokaal niveau en soms in de hele spier.

Bij deze twitch komt er energie vrij waardoor de spiervezels zich ontspannen en daardoor de spier zich kan ontspannen, zo zullen de klachten verminderen.

Vaak kunt u het herstel gelijk ervaren, u kunt beter bewegen met minder pijnklachten. De fysiotherapeut zal de spier rekken en zo nodig met medical tape intapen zodat de doorbloeding gestimuleerd word. Daarna krijgt u oefeningen mee om het herstel te bespoedigen.

Dry needling is ook te gebruiken bij litteken verklevingen

Napijn:

Dry needling kan napijn geven in de vorm van pijn en stijfheid. Door de oefeningen herstelt dit in 1-2 dagen.

Kosten

Dry needling is onderdeel van de fysiotherapeutische behandeling, hier zijn dan ook geen extra kosten aan verbonden. Fysiotherapie zit voor personen tot 18 jaar in het basispakket van de zorgverzekering. Boven de 18 jaar is een aanvullende verzekering nodig om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Bij twijfel, neem contact op met uw verzekeringsmaatschappij.

Dry needling wordt binnen de praktijk Fysiotherapie Overschie toegepast door Isolde Briel en Esther Roelofs.

Isolde Briel en Esther Roelofs hebben de cursus Dry needling extremiteiten en wervelkolom. Zij kunnen beide dry needling toepassen in combinatie met medical taping. Daarnaast heeft Esther Roelofs ook de opleiding manuele therapie gevolgd

Bronnen:

KNGF: www.fysionet.nl

NVDN: nederlandse vereniging voor Dry needling: www.nvdn.nl

www.dryneedling.nl